عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

شاید تصور کنید خلاقیت موهبتی ذاتی است و همه مردم شایسته آن نیستند. ما این طرز فکر کاملا اشتباهی است. خلاقیت در پس افکار انسان نهفته است و می توان با کمی مطالعه و تمرین آن را بیدار کرد. با دوربین عکاسی می توانید خلاقیت خود را نشان دهید. کافی است دوربین را بردارید، وارد خیابان بشوید و با نگاهی متفاوت به اطراف و انسان ها نگاه کنید. تماشای دنیا از نگاه دوربین با دنیایی که با چشم معمولی می بینیم تفاوت بارزی دارد. با دوربین می توانید اندوه یک کودک را در قالب یک عکس سیاه و سفید به تصویر بکشید. یا انرژی مثبت عشق یک زوج را به زیبایی به دیگران منتقل کنید.

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

برای عکاسی خیابانی باید دوربین را بردارید و در خیابان قدم بزنید. سوژه ها را شکار کنید. از هیچ چیز نهراسید و ذهن خود را از محدودیت ها و چهار چوب ها خالی کنید. برخی از مسایلی که برای عکاسی خیابانی باید بدانید را در پایین برایتان شرح داده ایم.

1- هدف داشته باشید

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

هر عکاسی پیش از عکاسی باید برای خود هدفی تعیین کند. چرا می خواهید تصویر موردنظر را ثبت کنید؟ داشتن دلیل و هدف یکی از ملزومات ثبت عکس های ماندگار از دل خیابان ها است. عکس هایی که در پشت خود داستان هایی برای گفتن دارند، برای  بیننده نیز جذابیت بیشتری دارند.

2- به عقاید سوژه احترام بگذارید

هنگامی که مثلا در بهشت زهرا می خواهید از غم و ناراحتی مردمی که عزیر خود را از دست داده اند عکاسی کنید باید به آنها و عقایدشان احترام بگذارید. با آنها همدردی کنید. به طور مثال، استفاده از فلاش می تواند باعث پرت شدن حواس آنها بشود باید سعی کنید از کارهای ناراحت کننده پرهیز کنید.

3- پرسیدن یا نپرسیدن؟

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

بسیاری از مردم اهمیتی به این نمی دهند شما از آنها عکاسی کنید یا خیر. اما برای برخی هم مهم است.

اما گاهی سوال پرسیدن باعث از بین رفتن حالت و لحظه مورد نظر می شود. به ویژه اگر کاری که آنها انجام می دهد فقط در یک لحظه اتفاق بیفتد و سریع هم تمام شود، چندان عقلانی نیست که ابتدا بپرسید که می توانید از او عکس بگیرید یا خیر.

پیشنهاد ما این است که ابتدا از سوزه موردنظر خود عکس بگیرید تا لحظه های ناب را از دست ندهید، سپس از طرف مقابل عذرخواهی کنید که بدون اجازه عکاسی کرده اید.

اما اگر کار اشتباهی کرده اید، نباید تحت هیچ شرایطی فرار کنید. باید بدانید ممکن است آنها با پلیس تماس بگیرند پس مراتب احتیاط را نیز رعایت کنید.

4- خونسرد باشید

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

اگر دوست دارید از سوژه های خیابانی عکس بگیرید باید دوربین را بردارید و در خیابان راه بیفتید. بیشتر مواقع باید خونسردی خود را حفظ کنید، لبخند بزنید و کاری که انجام می دهید را توضیح بدهید. مثلا بگویید: «من از شما عکس گرفتم زیرا به نظرم لحظه زیبایی در بازی با دوستان داشتید.» و ادامه دهید: «من باید پیش از عکاسی اجازه می گرفتم اما ممکن بود آن لحظه خاص را از دست بدهم. اما من به هیچ وجه قصد سواستفاده از این عکس را ندارم.»

خودتان را جای طرف مقابل قرار دهید و ببینید آیا دوست دارید کسی از شما و فعالیت هایتان عکاسی کند یا خیر.

به یاد داشته باشید هرگز برای عکس گرفتن از افراد اصرار نکنید زیرا تصور می کنند شما آنها را تحت نظر دارید.

5- همیشه لبخند بزنید و دوستانه برخورد کنید

اگر با دوربین و لنز بزرگ آن در خیابان قدم می زنید و سعی می کنید نگاه خود را از اطرافیان بدزدید و از آنها فاصله بگیرید، به هیچ وجه خوب و درست نیست. قایم کردن خود از دیگران کاری است که نباید هرگز انجام دهید.
عکاسی کردن کاری مفرح است و هیچ مغایرتی با قانون ندارد. پس بدون نگرانی در جمع مردم حاضر شوید و زیباترین لحظه های آنها را ثبت کنید. به مردم لبخند بزنید و رفتاری مهربان و دوستانه با آنها داشته باشید اجازه ندهید تصور کنند شما کار غیرقانونی یا عجیبی انجام می دهید.

در اینجا باید به لباس پوشیدن خود هم توجه داشت باشید. پوشیدن پالتوهای بلند، عینک دودی و کلاه شما را همچون کاراگاهان خصوصی می کند و باعث ترس مردم می شود. بنابراین سعی کنید در نحوه لباس پوشیدن خود هم نهایت دقت را داشته باشید.

تجهیزات

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

علاوه بر رفتار و لباس، برای عکاسی خیابانی به وسایل و تجهیزاتی نیز نیاز دارید. از جمله آنها باید به موارد زیر اشاره کرد.

لنز تله فوتو و واید

لنز تله فوتو برای عکاسی در خیابان بسیار لازم است. لنزهایی بین 80 میلی متری تا 200 میلی متری بهترین گزینه ها هستند.

فاصله کانونی بلندتر همچون 300 میلی متر  یا بلندتر گزینه های خوبی هستند.

از دیگر لنزهای ضروری برای عکاسی خیابانی باید به لنزهای عریض اشاره کرد: اندازه هایی همچون 15 میلی متر یا 16 میلی متر خوب هستند البته اگر دوربین شما فاکتور بزرگ نمایی را دارد و حسگری با اندازه بزرگ ندارد.

اگر در جمعیت قرار دارید و نمی توانید به عقب حرکت کنید، لنز واید کار شما را راحت می کند و می توانید خیلی راحت از فاصله نزدیک هم آنچه می خواهید را ثبت کنید.

با لنز واید همچنین می توانید دوربین را روی پای خود بگذارید و بدون اینکه آن را بالا جلوی چشم خود بیاورید، عکس بگیرید. این برای عکاسی بدون اینکه دیگران متوجه شوند بسیار مناسب است.

دوربین های SLR دیجیتال بسیار بهتر از دوربین های ببین و بگیر عکس می گیرند. اما اگر دوربین شما پوینت اند شوت است، سعی کنید فاصله کانونی را در بلندترین حد تنظیم کنید. در اینجا تاکید می کنیم تا حد امکان از زوم دیجیتال دوربین ها استفاده نکنید. این نوع زوم کیفیت عکس را پایین می آورند. اگر ممکن است به سوژه نزدیک شوید.

البته این مساله در مورد زوم نوری مصداق ندارد. زوم نوری کیفیت بهتری دارد.

عکاسی خیابانی در دنیای مدرن

تکنیک

باید پیش از عکاسی کردن، دیافراگم و میزان نوردهی دوربین را تنظیم کنید.

این مساله ای است که برای عکاسی باید حتما مورد توجه قرار دهید. برای عکاسی در خیابان، باید سرعت شاتر و سرعت دیافراگم را تنظیم کنید.

بیشتر مردم تصور می کنند لازم نیست این مساله در دوربین های امروزی رعایت شود زیرا همه آنها تنظیمات و فوکوس اتوماتیک دارند و با گذاشتن دوربین روی حالت خودکار، خود دوربین نور، سرعت و … را با توجه به منظره و شرایط تنظیم می کند.

توصیه ما به شما این است که خودتان به صورت دستی نور دوربین را تنظیم کنید و تنها کاری که دوربین شما باید انجام دهد فوکوس کردن هنگام فشار کلید شاتر است.

اگر دوربین را در حالت خودکار تنظیم کنید، دوربین کار بیشتری برای انجام دارد: باید ببیند هنگام فوکوس کردن، سرعت شاتر و نوردهی دوربین را چگونه تنظیم کند. و چه مساله ای باعث می شود تا سرعت آن کاهش پیدا کند.

برای عکاسی بهتر باید سوژه خود را به خوبی مشخص کنید و روی آن فوکوس کنید و در صورت نیاز از عریض ترین دیافراگم استفاده کنید تا بقیه بکگراند تار و محو شوند.

البته با خاطر داشته باشید برای عکاسی از انسان ها در خیابان خیلی اصرار نداشته باشید.

 

منبع: برترین ها

دانـــــلود

  • - بازدید: 443

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *