آموزش تربيت گربه های خانگی

بهترين موقع براي تربيت گربه ها ، از ابتدای تولد می باشد. چرا كه در سنين آغازين پس از تولد، آنها خيلی زود تعليم پذيرفته و تعليمات ياد گرفته را نيز بندرت از ياد خواهند برد. ولي در كل همانطور كه ذكر شد گربه ها چون در اصل موجودات مستبد و مستقلی بوده و چندان مطيع و فرمانبردار نيستند، تعليم و تربيت آنها به مراتب مشكلتر مي‌باشد. لذا انتظار نداشته باشيد كه آنها تعليمات سخت و دشوار را همانند سگها براحتي ياد بگيرند.

نخستين و ساده‌ترين تعليمي كه به گربه خانگي خود مي‌توانيد بدهيد ، اين است كه به آنها ياد دهيد هر موقع صدايشان مي‌زنيد به شما جواب دهند . براي اين كار بهتر است وي را به كرات با اسم صدا بزنيد ؛ مخصوصا ً اگر هنگام غذا خوردن اينكار را بكنيد ، حيوان بزودي ياد خواهد گرفت كه با شنيدن اسم خود ، بسوي شما بيايد . تعليم ديگري كه بسيار مهم و ضروري است و حتما ً بايد آن را به گربه خود ياد بدهيد اين است كه هنگامي كه آن قصد انجام دادن كار زشت و يا خطرناكي مانند پريدن روي ساير افراد يا گاز گرفتن ديگران يا خوردن اشياء خطرناك و … را دارد ، با گفتن كلمه «نه» (بصورت رسا و بلند) وي را از انجام ادن اينكار منع كنيد . البته بايد متذكر شد كه هيچ موقع تنبيه سخت بدني را براي ياد دادن اين تعليم اعمال نكنيد.

يكي ديگر از مواردي كه در اين زمينه بايد در نظر بگيريد اين است كه گربه ها بايد ياد بگيرند در محل مخصوص و معيني دفع ادرار و مدفوع كنند . همانطور كه مي‌دانيد گربه‌ها حيوانات بسيار تميزي هستند و لذا تعليم آن بسيار راحت مي‌باشد . كافي است كه يك بستر ، كه با شن و ماسه نرم پر شده ، انتخاب كرده و آن را در يك محل مناسب در خانه قرار بدهيد و هر موقع كه احساس كرديد بچه گربه قصد دفع كردن دارد ، آنرا برداشته و در كنار بستر مذكور قرار بدهيد . البته به منظور جلوگیری از آلودگی محیط و پیشگیری از بروز بیماری های پوستی در گربه تان ، بهتر است برای گربه تان از خاک گربه که در کلینیک های دامپزشکی در دسترس شما می باشد استفاده کنید . اگر اينكار را 4 تا 5 بار تكرار كنيد ، بچه گربه شما بتدريج ياد خواهد گرفت كه هميشه براي دفع ادرار يا مدفوع به محلی که خاک گربه را ریخته اید برود.

مسئله مهمي كه در اين رابطه بايد متذكر شد اين است كه بستر ياد شده را هر موقع كه بيش از اندازه كثيف شده باشد ، بايد تخليه كرده و دوباره شن و ماسه تميز در آن بريزيد ، زيرا در غير اينصورت گربه شما از مدفوع كردن در آن امتناع خواهد ورزيد . در ضمن بستري كه انتخاب كرده‌ايد بايد در محل ساكت و آرامي قرار بگيرد . همانطور كه در بخش پيشين نيز ذكر شد ، گربه‌ها بدليل غريزه طبيعي خود علاقه وافري به شكار كردن دارند و با توجه به خطرات ذكر شده ، چنانچه قصد داريد به گربه خانگي خود اجازه گردش آزاد بدهيد ، بايد به طريقي وي را از آنجام اين كار منع كنيد . اگر در نظر داريد اينكار را با بستن زنگوله انجام دهيد ، توصيه مي شود از همان روزهاي اول اقدام به اين كار بكنيد . زيرا يك گربه بالغ بندرت آنرا تحمل خواهد كرد . ولي بچه گربه‌ها هر چند در اوايل ممكن است احساس محدوديت و ناراحتي بكنند ولي خيلي زود به زنگوله خود عادت خواهند كرد.

آموزش تربيت گربه های خانگی

يكي از عادات بدي كه اكثر گربه‌ها ممكن است داشته باشند ، جويدن برگهاي گياهان زينتي خانه است . اين كار علاوه بر اينكه باعث از بين رفتن زيبايي گلها و گياهان خانگي خواهد شد ، ممكن است خطراتي را نيز براي گربه شما داشته باشد ، چرا كه ممكن است برخي از آنها جزء گياهان سمي بوده و سلامتي حيوان را با خطر مواجه سازند . بهمين منظور توصيه مي‌شود گياهاني كه احتمال مي‌دهيد سمي است از دسترس گربه‌ها دور نگه داريد و براي ساير گياهان نيز مقداري مواد تلخ يا ترش مزه و بي‌خطر (بي‌خطر هم براي گربه و هم براي گياه) روي برگهايش بريزيد . براي مثال چند عدد ليموترش برداشته و مقداري از آب آنها را روي برگها بچكانيد . چون گربه‌ها مزه ليموترش را اصلا ً دوست ندارند ، بتدريج اين عادت خود را ترك خواهند كرد.

تعيين سن گربه:

بهترين روش براي تعيين سن گربه‌ها ، توجه به دندانها آن است . بدين ترتيب كه دندانهای پيش ، مياني ، گوشه و ثنايا در حدود 4 هفتگي ظاهر مي‌شوند و تا 8 هفتگي تمامي ثناياهاي اوليه ظاهر مي‌شوند . تعويض دندانهاي پيش ، مياني ، گوشه و ثنايا هم در 6 هفتگي صورت مي‌گيرد . از اين سن به بعد بتدريج دندانهاي شيري جاي خود را به دندانهاي بالغ مي‌دهد و تعيين سن از روي تغييرات شكل و رنگ دندانهاي بالغ و توسط دامپزشک شما انجام مي‌گيرد.

 

منبع: کلینیک دامپزشکی پرشین

دانـــــلود

  • - بازدید: 281

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *