sar_Haftegy.ir

بهتر است که بیماران مبتلا به صرع از رژیم مغذی و متعادلی استفاده نمایند. روش درست تغذیه‌ای و سبک زندگی سالم در کنترل بیماری صرع موثر است.برای پیشگیری از کمبودهای تغذیه‌ای باید تمامی مواد مغذی به اندازه کافی دریافت شوند؛ از جمله اسید فولیک(که به طور عمده در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد) منیزیم و کلسیم (که در مواد لبنی موجود هستند)، ویتامین B12( در منابع حیوانی و لبنی)، ویتامین K( در سبزیجات برگ سبز و غلات) و ویتامینD که بهترین منبع آن سنتز پوستی می باشد.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک برای بعضی از انواع بیماری صرع مؤثر می باشد. این رژیم به ویژه در کودکان زیر ده سال مبتلا به صرع که به داروها پاسخ نمی‌دهند، استفاده میگردد. در این رژیم بخش عمده ای از کالری مورد نیاز روزانه از غذاهای چرب تأمین می‌گردد. هنگامیکه بدن چربی‌ها را می‌سوزاند ماده ای به نام کتون‌ تولید می‌کند. هنوز کاملاً مشخص نیست که این رژیم چگونه حملات صرع را کاهش می‌دهد.

در رژیم کتوژنیک مصرف غذاهای چرب مانند کره، کره بادام زمینی و خامه بیشتر است و غذاهایی مانند نان، پاستا، میوه و سبزیجات در این رژیم محدود می‌شود. این رژیم تدریجا برای بیماران اجرا می‌شود و معمولاً در روزهای اول، بیمار احساس خستگی می کند.

بیمارانی که از این رژیم استفاده می‌کنند، ممکن است نیاز به دریافت مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی داشته باشند. این رژیم ممکن است در طولانی مدت اثرات جانبی از جمله سنگ‌های کلیه، کلسترول بالا، کم آبی و یبوست به همراه داشته باشد.

تاثیر افزودنی‌های غذایی بر صرع

بعضی از مواد غذایی، گیاهان دارویی و افرودنی ها ممکن است در بیماران حساس سبب حمله شوند. البته این مسِِئله عمومیت ندارد. از جمله این مواد می‌توان به مونو سدیم گلوتامات و آسپارتام اشاره نمود. مونو سدیم گلوتامات نوعی طعم دهنده غذا است که به سوسیس، سالامی و برخی مواد غذایی اضافه می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند با بعضی از داروهای ضدتشنج تداخل داشته باشد و سبب صرع شود. آسپارتام نیز نوعی ماده شیرین کننده مصنوعی است و ممکن است در برخی بیماران مشکل ساز باشد، البته نتیجه تحقیقات در این زمینه ضد و نقیض می باشد.

 توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به صرع

-یک برنامه غذایی منظم داشته باشید و هیچ یک از وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.

-از غذاهای متنوع استفاده کنید.

-وزن خود را کنترل کنید و در حد مطلوب و سالم نگه‌دارید.

-مصرف نمک و قندهای ساده را کمتر کنید.

-از سبزیجات و میوه های تازه در رژیم روزانه خود استفاده کنید.

-آب به مقدارکافی بنوشید.

-با تجویز پزشک و در صورت نیاز از مکمل‌های ویتامین – مواد معدنی استفاده کنید.

نکته:

1- میزان قند خون در بیماران مبتلا به صرع بایدکنترل شود. شیرینی‌جات، کافئین و الکل می‌توانند سبب نوسان قند خون شوند، اما فیبرهای غذایی می‌توانند به کنترل قند خون کمک نمایند.

2- بعضی از بیماران به حذف وعده‌های غذایی حساس می باشند. اگر وعده غذایی حذف گردد یا به تأخیر بیفتد، ممکن است تناوب حملات افزایش یابد، بنابراین دریافت یک رژیم متعادل و وعده‌های غذایی منظم برای این بیماران توصیه می‌شود.

3- داروهایی که برای کنترل صرع تجویز می شوند، ممکن است بر توانایی بدن در جذب، متابولیسم و استفاده از بعضی مواد مغذی مانند ویتامین D، ویتامین K، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم و منگنز تاثیر بگذارند.

بیمارانی که داروی زیاد مصرف می‌کنند، سالمندان، کودکان، زنان باردار و افرادی که عادات بد تغذیه‌ای دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. داروهایی از قبیل فنی توئین، فنوباربیتورات و پریمیدون ممکن است سبب کمبود فولات، بیوتین و ویتامین D شوند. ممکن است نیاز به دریافت مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی به ویژه کلسیم، ویتامین D، آهن و اسیدفولیک باشد.

دانـــــلود

  • - بازدید: 1,778

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *